Door Marianne de Groot-Pons, Pons Ontwerp visuele communicatie

Ik heb al voor veel uiteenlopende bedrijven en mensen verschillende ontwerpen mogen maken de afgelopen jaren, maar toen de vraag kwam om een nieuw logo voor de Nicolaïkerk te maken was ik blij verrast. Welke grafisch ontwerper krijgt die opdracht, en nog wel voor een van de mooiste kerken uit mijn eigen stad, wat een interessante uitdaging!
Als het goed is spreekt een logo voor zich, roept het een bepaald gevoel op dat past bij hetgeen waar het voor staat. Dat is in dit geval hopelijk ook goed gelukt.
Toch is het aardig om onderstaande beschrijving over het idee achter het logo te lezen omdat de verschillende facetten zo mooi in- en bij elkaar passen en het geheel onder mijn handen van symboliek naar symboliek ontstond.

De Nicolaïkerk heeft haar naam te danken aan de ligging van de kerk, namelijk op een scheiding van waterwegen. De Heilige Nicolaas is de beschermheilige van de schippers.
Tijdens het ontwerpproces ben ik gaan lezen over de Heilige Nicolaas en kwam ik erachter dat hij als weldoener en helper voorkomt in tal van legendes. De Heilige Nicolaas was echt een redder, een baken van het goede. Een perfecte basis voor het logo van de kerk.
De Heilige Nicolaas wordt vaak afgebeeld met drie gouden ballen in zijn hand, die verwijzen naar de legende waarin wordt verteld hoe hij drie zussen uit de armoede en schaamte heeft gered door heimelijk drie zakken met goud in hun huis te gooien. Tijdens het ontwerpen viel mij ineens op dat deze drie ballen ook al in het woord Nicolaïkerk aanwezig zijn, namelijk als de puntjes op de twee i’s. Met die drie ballen/ronde vormen ben ik aan de slag gegaan, gaan schetsen. Zo plaatste ik ze op een gegeven moment over elkaar heen waardoor er nieuwe binnen-vormen ontstonden en het geheel al meer een symbool/een logo werd. Dat symbool binnen in de cirkels, het zogenoemde triquetra symbool, zocht ik op en bleek in betekenis een directe verwijzing naar de ondeelbaarheid en gelijkheid van de Heilige Drie-eenheid: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Wat een fijne vondst, een perfecte bouwsteen voor het logo. Om vervolgens het complete symbool, het logo meer eigen te maken en meer aan te kleden heb ik zogenoemde fragmenten van traceringen toegevoegd aan de cirkels. Traceringen zijn met de passer geconstrueerde geometrisch ornamenten die we veelal vinden in Gotische kerken, zo ook in de ramen van de Nicolaïkerk. In combinatie met de klassieke, kapitalen schreefletter en de ondertitel ‘onder een open hemel’ is wat mij betreft het nieuwe logo van de Nicolaïkerk een passend en tijdloos geheel geworden. Ik heb het met heel veel plezier ontworpen en ik hoop dat de kerk er wel bij vaart.